Frågor & Svar Flyttdax

Flytt & Packning

Hur får jag en offert från er på snabbast och bästa sätt?

Fyll i offertförfrågan i ett första steg. Vi svarar oftast inom 1 arbetsdag då kontoret har öppet. Verkar den intressant så arbetar vi tillsammans utifrån vårt gemensamma underlag. Tex kan man fylla i ett förslag på emballage leverans, flyttdag, städdag, nyckel lämningsdag, överlåtelse dag. Får vi svar i offertförfrågan kan vi planera tjänsten både snabbare och bättre. Klicka på fliken offert och fyll i formuläret så noggrant som möjligt. I slutet av formuläret har du möjlighet att lämna information till oss i form av fritext.
Under våra öppettider kan du förvänta dig en offert tillbaka samma dag. Skulle svaret dröja längre än en arbetsdag, blir vi glada om du kontaktar oss och säkerställer att offerten verkligen har nått oss.

När behöver man boka flytthjälp?

Omgående när man har bestämt sig för att anlita Flyttdax. Då får ni även hemleverans av flyttemballage oftast inom 2 arbetsdagar. 

Jag är osäker på inflyttningsdatumet kan man boka ändå?

Ja, boka in ett troligt datum, vi levererar emballaget och ni kan påbörja packningsprocessen. Datumet går sedan att boka om med minst två veckors framförhållning.

Kan man göra en preliminär bokning, det är lite osäkert nämligen om jag ska flytta alls?

Nej, men ett troligt flyttdatum går bra att boka för att senare justera om flyttdatumet.

Jag ska flytta min bostad på 85 kvm, vilket emballaget ingår.

100st nya flyttkartonger + packpapper. Packinstruktioner, packlistor och anslag till grannar/fastighetsägare för en mer effektiv flytt.

Jag har en budget för min kommande flytt, men den räcker nog inte för att flytta hela bohaget. Kan jag anlita er ändå?

Ja, anlita oss för ett förutbestämt antal timmar. Ni väljer då vilket gods som vi ska hantera och vilket ni hanterar själva. Vi kan också arbeta utifrån en prioriteringslista.

Hur många timmar kommer min flytt att ta?

Goda förberedelser är A och O. Det är därför vi levererar flyttemballage och information direkt efter bokningen är klar för att ha så god tid som möjligt. Antal timmar kan variera från flytt till flytt. Inget flyttillfälle är det andra likt fast det kan vara samma adresser, samma gods och samma kund. Faktorer som bland annat påverkar tidsåtgången: storlek på bohag, gångavstånd, parkering, trapphus, hisstorlek, hissreparationer, hissanvändning av andra grannar, lutande parkering, väder o vind, trafik, våningsplan, om gods är nedburet till BV i ex hus/radhus, demontering, montering, packning i flyttkartonger, känsliga möbler osv. Många faktorer som vi inte har någon direkt kontroll över, där vi är transparanta och meddelar hur ni kan göra och tänka för att kunna påverka ert egna slutpris.

Det är trångt där jag bor idag och undrar måttet på er minsta lastbil?

Minsta flyttbilen vi har:
Höjd 3,00. Bredd 2,10. Längd 6,20.

Jag ska flytta med er till Stockholm och det är en liten väg upp till huset och undrar vikten på er sk tungbil?

Vår tungbil, 3 axlad:
Tomvikt 13 ton, lastvikt 11 ton, totalvikt 24 ton.
Volym lastkapacitet 65 kbm.
Höjd körläge 4,45, krypläge 4,30. Bredd 2,50. Längd 9,75.

Hur mycket kostar leverans av emballaget?

Inom StorGöteborg så ingår detta i flyttjänsten.

Kan ni avyttra till SecondHand i samband med flytten?

Ja, vi transporterar möbler och div gods till SecondHand, Reningsborg. Debiteras per timma.

Kan ni avyttra till återvinning i samband med flytten?

Ja, vi transporterar möbler och div gods till återvinning. Blandat/brännbart debiteras / kg (Högsbo). Elektronik debiteras / kg (Sävenäs) + hanteringstiden.

Ej oljor, färg, bränsle eller liknande, impregnerat trä, gips, gasflaskor eller liknande.

Får jag hjälpa till på flyttdagen?

Ja du får vara behjälplig på flyttdagen. Vår försäkring gäller inte er hantering. Vi rek maximalt 2personer som hjälper till.

Vi ska få flyttkartonger och packpapper utkört till oss, när har ni leverans av detta?

Vardagar mellan kl:07,30 – 15,00, nån kollega ringer alltid och bokar tid med er.

Finns det packinstruktioner?

Ja.

Finns det packlistor?

Ja.

Jag har mottagit era packlistor. Måste jag fylla i dom?

Nej, det är inget måste. Packlistorna är framtagna för att er prioritering vid uppackning och att flyttkartongerna ska bli lättare. Dessutom gynnar det miljön då man blandar gods i kartongerna vilket minimerar användningen av bubbelplast. Flyttkartongerna blir också betydligt lättare när man använder sig av denna packningsmetod. 

Jag har läst era packinstruktioner. Måste jag följa dem till punkt och pricka?

Följ packinstruktionen i den mån det är möjligt, om ej möjligt eller något är oklart kontakta oss gärna.

När ska vi avisera flyttanslaget i trapphuset/grannar som vi har fått från er?

Omgående. Tanken är att när vi ska utföra flyttjänsten att det inte ska kollidera med ex hissreparation, trapphusreparationer, dubbelflytt, containerutsättning eller dyl.

Vi har redan börjat att packa i egna flyttkartonger, måste vi packa om till Flyttdax kartonger?

Nej, så länge er egna packning stämmer hyfsat överens med vår packinstruktion. Skulle det behövas komplettera upp med fler flyttkartonger eller packpapper är ni välkomna in till oss. För besökstider se fliken ”Kontakt”.

Måste vi skydda alla möbler innan flyttdagen eller har er flyttpersonal med sig emballage/flyttfiltar eller liknande i flyttfordonet?

Nej det kräver vi inte. Vi har alltid med oss flyttfiltar, möbelplast, pappskivor, tavellådor, spännband, flyttutrustning mm. Flyttkillarna gör det sista som krävs för att säkerställa kvalitén.

Vi har ett par otympliga möbler hur gör vi med detta?

Rådfråga killarna när dom kommer på plats. Killarna kan demontera och sedan plasta in möbeln. Dom kan också montera möbeln. Alt rådfråga vår kollega som levererar flyttkartongerna innan flytten.

Vi bor mitt i centrum med oftast mycket bilar parkerade på gatan, hur ska vi tänka?

Försök att boka upp en P-plats dagen innan flytt. På flyttdagen när flyttkillarna kommer så byter vi plats.

Hur gör man med kristallkronor?

Mejla till oss, så tar vi med en specialkartong som kronan hängs i med frigolitchips i botten. Ange antal, diameter och höjd. Denna kartong måste tillbaka efter flytten är klar, se då till att det finns en upphängnings anordning på nya adressen. Alternativt ett vädringsställ eller liknande som kronan kan hängas i. 

Vi ska flytta under vintern, hur hanteras växterna?

Korta sträckor brukar oftast gå bra om man lastar växterna sist i bilen och åker direkt till lossningen. Längre sträckor är inte att rekommendera då växterna förmodligen inte klarar kylan. Försäkringen täcker inte växter.

Finns det något gods som ni inte hanterar?

Kyl/frysvaror. Brandfarligt gods t ex färg, oljor, drivmedel, gasflaskor eller liknande. Föremål helt eller delvis av ädelmetall, äkta pärlor och ädelstenar.
Antikviteter, konstföremål och äkta mattor. Ur avsedda att bäras. Pälsar och pälsverk. Tobak, vin och sprit. Mobiltelefoner och annan mobil elektronisk kommunikations- eller navigationsutrustning. Dator och programmedia.

Vad betyder HTP tid, vi ska flytta till en nyprducerad lgh.

HTP betyder Hiss, Trapphus, Parkerings tid. Efter HTP tiden måste alla 3 platser vara utrymda.

Vi ska flytta till en nyproducerad lgh med en hisstid (HTP-tid) 7:00–10:00 en torsdag, hur gör man då?

Vi lastar allt bohag onsdag efter lunch för att kunna vara på plats 7:00 på torsdag.

Jobbar ni med fast pris eller löpande timdebitering i Storgöteborg?

Vi jobbar enbart med löpande timdebitering. 

Behöver jag vara med på flyttdagen?

Ja, då det alltid uppstår frågor och funderingar. Vi ser gärna att ni är med flyttkillarna parallellt på lastningsadress och lossningsadress. 

Utför ni flyttar till Stockholm alt Malmö?

Ja.

På flyttdagen behöver jag åka tidigare för att kvittera ut en nyckel till den nya adressen, kan flyttkillarna låsa lastningsadressen och så möts vi upp på lossningsadressen?

Nej. Vi har inget säkerhetsskåp i bilarna där vi kan förvara nyckeln under flyttprocessen. Vi ser gärna att ni är med på lastningen / lossningen då frågor och funderingar uppstår från killarna.

Om vi ska flytta till Södra Skärgården. Hur utförs denna flytt?

Vi lastar dag 1 och lossar dag 2. Flyttfordonet står inne i vår hall under natten, där det är hög bevakning.
Fraktfärjan Ärlan avgår från Fiskebäck 7:00 och bokas av Flyttdax. Ev tillstånd hos vägföreningar ansöks av Flyttdax.
Endast bohag flyttas, ej byggmaterial. Går även att boka lastning fredag och lossning måndag.

Vi ska flytta från Göteborg till Stockholm. Hur utförs och debiteras denna flytt?

Vi lastar dag 1 och lossar dag 2. Flyttfordonet står inne i vår hall under natten, där det är hög bevakning. Fastpris gäller för transporten mellan städerna. Lastning i Göteborg och lossning i Stockholm sker på löpande timdebitering per påbörjad kvart.

Debiteras vi när flyttfordonet står lastat/parkerat hos er över natten?

Nej, bara den extra körtiden till/från Flyttdax. Är det långväga flytt är detta inräknat i det fasta transportpriset.

Utför ni flyttar på lördagar?

Ja, men inte på söndagar.

Vi har packat upp alla flyttkartonger, kan ni hämta upp dom. Hur bokar man detta?

Ja. vardagar mellan kl:07,30 – 15,00, tidsbokning. Via mejl, ge oss ett förslag på 2st tillfällen.

Hur mycket kostar upphämtning av flyttkartongerna?

Ingår i flyttjänsten inom StorGöteborg. Mejla till oss, ge oss ett förslag på 2st tillfällen.

Ni ska städa min bostad efter flytten, när ska jag lämna nyckeln till flyttkillarna?

Överlämna den till killarna när lossningen är klar, då dom åker direkt till firman. Vi har inget säkerhetsskåp i bilarna där vi kan förvara nyckeln under flyttprocessen. 

Ni ska hjälpa oss att flytta så flyttpersonal och flyttfordon är redna bokat sedan tidigare, jag vill bara ha hjälp med att packa köket också hur fungerar detta?

Kontakta oss som senast 2-3 dagar innan flyttdatum, då skickar vi en extra kille på flyttdagen. 2 flyttkillar som redan är bokat börjar att flytta sådan gods som redan är klart och den tredje killen börjar att packa köket parallellt.

Städ

När kan jag boka flyttstädning som senast?

Som senast 1 vecka innan städdag. 

Min lägenhet har överlåtelse på en fredag hur gör jag då gällande städningen och nycklar mm?

Vi rekommenderar städdag 2-3 arbetsdagar innan överlåtelse. Städning tisdag, efterkontroll/besiktning onsdag, lämna nyckel / marginaldag torsdag, överlåtelse fredag. Schemat går naturligtvis att komprimera, kontakta oss för schemaläggning.

Vad ingår i städningen? Finns städlista under fliken "Städ".

Bostadsytan plus biytan, tillsammans utgör detta den totala städytan. Balkong och förråd är varken bostadsyta eller biyta, om detta ska städas mejla den extra städytan till oss för ett uppdaterat städpris.

Rengörs fogarna på djupet emellan kakelplattorna?

Nej, vi tar bort ytlig smuts. Finns risk att fogbitar lossar om man går åt för hårt.

Kan ni städa bakom/under kyl/frys/tvättpelare/ugn?

Ja om ni själva drar fram och återställer. 

Rengörs ugnen inuti och plåtar?

Ja, men inte emellan frontglaset. Vill ni ha glaset putsat bör detta vara demonterat på diskbänken och ni återställer själva.

Rengörs tvättmaskin och torktumlare?

Ja. Tvättmaskin: utvändigt och medel/skölj-facket. Torktumlare: utvändigt och dagfilter. Ej halvårsfiltret. Om det önskas städas bakom ska dessa dras fram och återställs av er. 

Vad ingår inte i städningen?

Balkong och förråd ingår inte i bostadsytan, meddela oss om ni vill ha detta städat.
Ingår ej: emellan fönster, emellan ugnsglas, persienner, vattenlås, inuti luftventiler, bakom kyl och frys och avfrostning av frysen.

Varför drar ni inte fram kyl o frys?

Stor skaderisk på köksgolvet då dom små hjulen under vitvarorna har en tendens att rosta fast.

Varför tar ni inte vattenlås?

Vattenlås är rörmokarens arbete, då vi ej har försäkring för vattenanslutningar. Gamla rör + packningar finns alltid en risk att vi inte får ihop installationen. Ifall detta skulle hända och vi måste ringa en en auktoriserad vvs är det oftast för strama tidscheman innan köparna flyttar in. Skulle läckage uppstå senare utan köparens vetskap kan det bli stora vattenskador till följd av ovan.

Varför tar ni inte persienner?

Solblekta persienner blir väldigt spröda och det finns stor risk att de skadas vid rengöringen.

Kan man lägga till rengöring av: vattenlås, persienner och emellan fönster, emellan ugnsglas, inuti luftventiler, bakom/under kyl o frys och avfrostning av frysen.

Nej, finns ej som tillval i våra tjänster.

Det finns möbler kvar i huset vid städtillfället, vad gäller då?

Då städar vi runt möblerna så gott det går.

Jag har ett speciellt golv som man bara kan använda ett visst medel på, hur löser vi detta på bästa sätt?

Mejla in detta till oss och ställ fram medlet synligt i bostaden, gärna med en kortare beskrivning, dosering etc.

Jag har ett fönster som lite krångligt att öppna. Det krävs ett speciellt öppningssätt, hur gör vi?

Mejla in detta till oss och informera hur man gör. Alternativt att du visar oss på plats eller att ni tar det själva. 

Hur gör vi med nyckeln innan städningen?

Lämnas in till oss i god tid innan städningen, men som senast en arbetsdag innan. Se fliken ”Kontakt” för besökstider och karta. Vi har inget nyckelinkast så det måste ske under våra dropintider.

Hur gör ni med min nyckel efter avslutad städning?

Bostadsrätt/äganderätt: 
Efter besiktningen lämnar vi nyckeln till mäklaren med kvittens. 

Hyresrätt:
Efter besiktningen lämnar vi nyckeln i brevinkastet med videosekvens. 

Kan jag enbart boka flyttstädning hos er?

Ja.

Har ni egna lampor med er på städdagen?

Ja.

Har ni egen städutrustning med er på städdagen?

Ja.

Vad ska jag fråga Skatteverket?

Vi hänvisar i första hand till Skatteverket.
Kontrollera:
Berörd städadress
Rutsaldo
Nyttjanderätten

Magasin

Vilken försäkring gäller när ni magasinerar mitt bohag?

Vår magasinsförsäkring gäller, er hemförsäkring läggs som vilande. Kontakta ert försäkringsbolag och uppge att godset befinner sig hos Flyttdax på JA Pripps Gata 2, 421 31 Västra Frölunda. Länsförsäkringar nr 20 50 882*12.

Har man tillgång till godset när det väl är magasinerat hos er?

Nej, godset är lastat i möbel träboxar som är upplyfta i tills dess att det levereras ut igen. Vi har ingen personförsäkring för annan än Flyttdax egna personal i vårt lager.

Hur lång tid tar det att lossa vårt gods på ert magasin och är det annan taxa?

Lossningen på vårt magasin speglas av lastningstiden ute hos dig. Taxan in till vårt magasin är den samma som flytt taxan när vi lastar ert bohag.

Kan man komma själv eller anlita en annan firma som hämtar / lämnar godset hos er?

Nej.

Vad kan man inte magasinera.

Livsmedel.
Föremål helt eller delvis av ädelmetall, äkta pärlor och ädelstenar.
Antikviteter, konstföremål och äkta mattor.
Ur avsedda att bäras.
Pälsar och pälsverk.
Tobak, vin och sprit.
Mobiltelefoner och annan mobil elektronisk kommunikations- eller navigationsutrustning.
Dator och programmedia. 
Lättantändliga vätskor,  tryckluftsbehållare, brandsläckare, matvaror?

Kommer mitt bohag blandas med andra kunders bohag?

Nej, alla våra kunder har alltid egna magasinsboxar.

Vi ska magasinera vårt bohag hos er i 10månader tills vårt nya hus byggs klart och vi har ett stort matsalsbord där skivan är 3,5m lång hur gör ni med skivan då?

Magasinsboxarnas invändigamått är: bred 2,2m x djup 2,2m x höjd 2,2m. Då kommer skivan inte rymmas i boxarna. Vi har ett specialförråd för endast sådana kollin eller liknande.

Ni ska hämta mitt bohag för tillfällig magasinering, behöver jag som kund förboka magasinsyta.

Nej, detta sköter vi helt automatiskt. När killarna börjar/slutför lastningen så meddelar dom lagret som lyfter ner antal möbelboxar.

Ni har mitt bohag på ert magasin, och jag får tillgång till min nybyggda lägenhet en måndag med en hisstid 07,00-10,00 hur gör vi då?

Ert bohag lastas på våra flyttfordon fredagen veckan innan. 

Kan ni hämta bohag inför styling?

Ja. Beroende på hur lång tillträdestiden blir kan man välja om godset skall tillbaka till samma adress eller stå kvar tills det är dags för ny adress.

Voucher

Uppdateras

Uppdateras

Ekonomi

Hur betalar man?

Via faktura med 10 dagars betalningsvillkor. 

Kan man ångra sin bokning?

Nej, vi omfattas av DAL distansavtalslagen.
Distansavtalslagen. Konsumentverket

Vad ska vi fråga Skatteverket?

Vi hänvisar i första hand till Skatteverket.
Kontrollera:
Berörda flyttadresser
Rutsaldo
Nyttjanderätten

Emballage & Voucher

Jag har fått en Voucher från min mäklare, hur gör jag nu?

Klicka på fliken ”Kontakt” för dropintider utan förbokning. Om den är ifylld av mäklaren och datumet fortfarande gäller är ni välkomna på våra dropintider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Flera kunder kan vara på plats samtidigt. Mått 30st flyttkartonger: 90x98x24cm.

Min Voucher är inte ifylld av mäklaren, gäller den?

Nej. För att Vouchern ska vara giltig måste den vara ifylld av mäklaren. 

 

Kan min Voucher hämtas av någon annan?

Nej, Vouchern är personlig.

Min Vouchers datum har löpt ut, gäller den fortfarande?

Nej.

 

Jag har fått 2st Vouchers, kan jag lösa in båda?

Nej, 1st Voucher per hushåll.

Jag vill enbart lösa in min Voucher hos er på annan tid än era besök- dropintider, går det?

Nej. Andra tider än våra besökstider har vi oftast full aktivitet på lager/magasin och vår innergård. Lossar/lastar gods med truckar från långtradare etc, flyttfordon åker in o ut etc.

Jag vill lösa in min Voucher under era besök- dropintider och samtidigt diskutera min offert, går det?

Ja, en offert på plats går bra med en uppföljning från vår offertmallsförfrågan. Under våra dropintider har vi oftast har full aktivitet i kundmottagningen, boka en personlig tid istället om ni önskar sitta ner en längre tid.

Jag vill gärna lösa ut min Voucher hos er därefter sitta ner i lugn o ro och diskutera mitt flyttuppdrag, hur gör jag nu?

Kontakta oss så bokar vi en personlig tid.

När kan man hämta nya flyttkartonger och packpapper efter vi bokat flyttjänsten med er?

Omgående efter bokning, se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Mått 90st flyttkartonger: 90x98x72cm.

Min Voucher löper ut när ni har semesterstängt, hur gör vi då?

Alla Vouchers som löper ut under vår semesterperiod kommer vi automatiskt förlänga giltighetstiden med 2 veckor.

Går det att hämta i omgångar, jag bokat flytt med er?

Ja. Se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Ex 60st flyttkartongers mått är 90 x 98cm och 48cm högt.

Jag har bokat en tid hos er, kan jag ladda min bil under vårt möte?

Ja, det är skyltat utanför huvudentrén för kund elbil.

Går det att lämna i omgångar?

Ja. Se fliken ”Kontakt” för dropintider.

Vi ska få 100st flyttkartonger hemlevererade, hur mycket plats tar dom?

Golvyta som ca 4st mat kassar. 

Kan vi få leverans av emballaget hem till mig och när isåfall?

Ja, oftast inom 2arbetsdagar efter bokningen är klar eller enligt önskemål.

Vi ska flytta med er vad kostar leveransen av emballaget?

Inom StorGöteborg så ingår detta i flyttjänsten.

Vad kostar upphämtning av tomma flyttkartonger efter min flytt?

Inom StorGöteborg så ingår detta i flyttjänsten.

Om vi inte packat i alla flyttkartonger, hur gör vi med dem?

Flyttkillarna tar med sig dem på flyttdagen.

Vilket emballage ingår?

Nya flyttkartonger, packpapper M + XL. Packinstruktioner, packlistor, anslag till grannar/fastighetsägare för en mer effektiv flytt.

Hur många flyttkartonger ingår i tjänsten?

Så många som behövs, se uträkning på flyttfliken.

Kan jag skicka ett ombud för att hämta upp mitt emballage inför min kommande flytt med er?

Ja. Se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Ex 60st flyttkartongers mått är 90 x 98cm och 48cm högt.

Behöver jag göra något innan jag hämtar emballage hos er för min kommande flytt med er?

Se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Ex 60st flyttkartongers mått är 90 x 98cm och 48cm högt.

Får jag skriva på flyttkartongerna?

Ja, inom det markerade fältet på båda kortsidorna med en siffra. Siffran överensstämmer med packlistorna som erhålls av Flyttdax.

Kan man använda tejp på flyttkartongerna?

Nej.

Vad kostar emballaget och hur länge får man låna flyttkartongerna?

Engångsemballaget ingår. Flyttkartongerna återlämnas till Flyttdax senast 8 veckor efter avslutad flytt. De återlämnade flyttkartongerna skänks vidare till Reningsborg Second Hand vidareanvänds i deras olika verksamheter och hjärtefrågor. För de flyttkartonger ni önskar behålla ser vi gärna att ni ger ett bidrag till Barncancerfonden. Valfritt belopp men gärna minst 10kr / flyttkartong. Flyttdax har en egen insamling. Följ länken nedan eller fråga om QR-kod för att ge ditt bidrag. Barncancerfonden.se – skriv Flyttdax i sökfältet och klicka vidare till insamlingen. www.barncancerfonden.se/flyttdax

Jag ska mejla in måtten på min kristallkrona och vilken tum min tv har. Ni ska tydligen ha med er specialemballage för detta på flyttdagen. Vad kostar detta och när behöver jag mejla detta till er?

Specialemballage ingår i flyttjänsten. Mejla in till oss nån vecka innan flyttdag.

Jag ska mejla in måtten på marmor/stenskiva. Ni ska tydligen ha med er specialemballage för detta på flyttdagen. Vad kostar detta och när behöver jag mejla detta till er?

Specialemballage ingår i flyttjänsten. Mejla in till oss nån vecka innan flyttdag.

Vi ska flytta till södra skärgården Donsö, hur gör man med uppackade flyttkartongerna efter flytten?

Då ska man efterfråga flyttkartonger typ 2 (använda 1ggr), dessa kartonger behöver ej returneras. 

Om ni ska magasinera mitt bohag i ex 20veckor eller mer vad gäller då ang flyttkartongerna och avräkningen?

(Flyttkartonger 8veckor) Detta förfarande gäller ej vid magasinering hos Flyttdax.