Frågor & Svar Flyttdax

Flytt & Packning

Hur får jag en offert från er?

Fyll i offertförfrågan i ett första steg. Vi svarar oftast inom 1 arbetsdag då kontoret har öppet. Verkar den intressant så arbetar vi tillsammans utifrån vårt gemensamma underlag. Tex kan man fylla i ett förslag på emballage leverans, flyttdag, städdag, nyckel lämningsdag (marginaldag), överlåtelse dag. Får vi svar i offertförfrågan kan vi planera tjänsten både snabbare och bättre. Klicka på fliken offert och fyll i formuläret så noggrant som möjligt. I slutet av formuläret har du möjlighet att lämna information till oss i form av fritext.
Under våra öppettider kan du förvänta dig en offert tillbaka samma dag. Skulle svaret dröja längre än en arbetsdag, blir vi glada om du kontaktar oss och säkerställer att offerten verkligen har nått oss.

Hur många timmar kommer min flytt att ta?

Hur lång tid det tar är en mycket bra fråga som vi får från många av våra kunder som väljer att boka med oss.

Goda förberedelser är A och O varför det är viktigt att ta del av nya flyttkartonger, packpapper och information direkt efter att bokningen är klar.

Antal timmar kan varierar från flytt till flytt, eftersom inget flyttillfälle är det andra likt. Det finns många faktorer som kan påverka tidsåtgången, exempelvis: storlek på bohag, känsliga och tunga möbler, gångavstånd, parkering, trapphus, hisskapacitet och tillgänglighet, väderlek, trafik, våningsplan, om gods är nedburet till BV i ex hus/radhus, demontering och montering av möbler, packning enligt våra rekommendationer, packhjälp osv. Många faktorer som vi inte har någon direkt kontroll över men där vi är transparanta och meddelar hur ni kan göra och tänka för att kunna påverka ert egna slutpris. Tänk 60/40-principen vilket innebär att kunden utgör 60% med sina egna förberedelser och vi som flyttföretag utgör 40% i själva utförandet.

Ett beslut handlar många gånger om information och kommunikation. Vi delar gärna med oss av vår kunskap så att man som kund kan vara med och påverka slutprodukten.

Vårt mål är att tjänsten kommer bli skräddarsydd efter kunders behov utan att kompromissa med kvalitéten. 

Jag är osäker på inflyttningsdatumet kan man göra en preliminär bokning?

Ja, boka in ett troligt flyttdatum, vi levererar emballaget och ni kan påbörja packningsprocessen. Datumet går sedan att boka om med minst två veckors framförhållning.

Jag har en budget för min kommande flytt, men den räcker nog inte för att flytta hela bohaget. Kan jag anlita er ändå?

Ja, anlita oss för ett förutbestämt antal timmar. Ni väljer då vilket gods som vi ska hantera och vilket ni hanterar själva. Vi kan också arbeta utifrån en prioriteringslista.

Det är trångt där jag bor idag och undrar måttet på er minsta lastbil?

Minsta flyttbilen vi har:
Höjd 3,00. Bredd 2,10. Längd 6,20.
Totalvikt 3,5ton.

Jag ska flytta med er till Stockholm och det är en liten väg upp till huset och undrar vikten på er sk tungbil?

Vår tungbil, 3 axlad:
Tomvikt 13 ton, lastvikt 11 ton, totalvikt 24 ton.
Volym lastkapacitet 65 kbm.
Höjd körläge 4,45, krypläge 4,30. Bredd 2,50. Längd 9,75.

Kan ni avyttra till SecondHand / Återvinningscentral?

Ja, i samband med flytten eller vid annat tillfälle.

Får jag hjälpa till på flyttdagen?

Ja du får vara behjälplig på flyttdagen. 

Finns det packinstruktioner och packlistor?

Ja.

Jag har mottagit era packlistor. Måste jag fylla i dom?

Nej, det är inget måste. Packlistorna är framtagna för att er prioritering vid uppackning och att flyttkartongerna ska bli lättare. Dessutom gynnar det miljön då man blandar gods i kartongerna vilket minimerar användningen av bubbelplast. Flyttkartongerna blir också betydligt lättare när man använder sig av denna packningsmetod. 

Jag har läst era packinstruktioner. Måste jag följa dem till punkt och pricka?

Följ packinstruktionen i den mån det är möjligt, om ej möjligt eller något är oklart kontakta oss gärna.

När ska vi avisera flyttanslaget i trapphuset/grannar som vi har fått från er?

Omgående. Tanken är att när vi ska utföra flyttjänsten att det inte ska kollidera med ex hissreparation, trapphusreparationer, dubbelflytt, containerutsättning eller dyl.

Vi har redan börjat att packa i egna flyttkartonger, måste vi packa om till Flyttdax kartonger?

Nej, så länge er egna packning stämmer hyfsat överens med vår packinstruktion. Skulle det behövas komplettera upp med fler flyttkartonger eller packpapper är ni välkomna in till oss. För besökstider se fliken ”Kontakt”.

Måste vi skydda alla möbler innan flyttdagen?

Nej det kräver vi inte. Vi har alltid med oss flyttfiltar, möbelplast, pappskivor, tavellådor, spännband, flyttutrustning mm. Flyttkillarna gör det sista som krävs för att säkerställa kvalitén.

Vi har ett par otympliga möbler hur gör vi med detta?

Rådfråga killarna när dom kommer på plats. Killarna kan demontera och sedan plasta in möbeln. Dom kan också montera möbeln. Alt rådfråga vår kollega som levererar flyttkartongerna innan flytten.

Hur gör man med kristallkronor?

Mejla till oss, så tar vi med en specialkartong som kronan hängs i med frigolitchips i botten. Ange antal, diameter och höjd. Denna kartong måste tillbaka efter flytten är klar, se då till att det finns en upphängnings anordning på nya adressen. Alternativt ett vädringsställ eller liknande som kronan kan hängas i. 

Vi ska flytta under vintern, hur hanteras växterna?

Korta sträckor brukar oftast gå bra om man lastar växterna sist i bilen och åker direkt till lossningen. Längre sträckor är inte att rekommendera då växterna förmodligen inte klarar kylan. Försäkringen täcker inte växter.

Finns det något gods som ni inte hanterar?

Kyl/frysvaror. Brandfarligt gods t ex färg, oljor, drivmedel, gasflaskor eller liknande. Föremål helt eller delvis av ädelmetall, äkta pärlor och ädelstenar.
Antikviteter, konstföremål och äkta mattor. Ur avsedda att bäras. Pälsar och pälsverk. Tobak, vin och sprit. Mobiltelefoner och annan mobil elektronisk kommunikations- eller navigationsutrustning. Dator och programmedia.

Behöver jag vara med på flyttdagen?

Ja, då det alltid uppstår frågor och funderingar. Vi ser gärna att ni är med flyttkillarna parallellt på lastningsadress och lossningsadress. 

Utför ni flyttar till Stockholm alt Malmö?

Ja.

Utför ni flyttar till Södra Skärgården?

Vi lastar dag 1 och lossar dag 2. Flyttfordonet står inne i vår hall under natten, där det är hög bevakning.
Fraktfärjan Ärlan avgår från Fiskebäck 7:00 och bokas av Flyttdax. Ev tillstånd hos vägföreningar ansöks av Flyttdax.
Endast bohag flyttas, ej byggmaterial. Går även att boka lastning fredag och lossning måndag.

Utför ni flyttar på lördagar och söndagar?

Ja.

Ni ska städa min bostad efter flytten, när ska jag lämna nyckeln till flyttkillarna?

Överlämna den till killarna när lossningen är klar, då dom åker direkt till firman. Vi har inget säkerhetsskåp i bilarna där vi kan förvara nyckeln under flyttprocessen. 

Städ

När kan jag boka flyttstädning som senast?

Som senast 1 vecka innan städdag. 

Min lägenhet har överlåtelse på en fredag hur gör jag då gällande städningen och nycklar mm?

Vi rekommenderar städdag 2-3 arbetsdagar innan överlåtelse. Städning tisdag, efterkontroll/besiktning onsdag, lämna nyckel / marginaldag torsdag, överlåtelse fredag. Schemat går naturligtvis att komprimera, kontakta oss för schemaläggning.

Vad ingår i städningen? Finns städlista under fliken "Städ".

Bostadsytan plus biytan, tillsammans utgör detta den totala städytan. Balkong och förråd är varken bostadsyta eller biyta, om detta ska städas mejla den extra städytan till oss för ett uppdaterat städpris.

Rengörs fogarna på djupet emellan kakelplattorna?

Nej, vi tar bort ytlig smuts. Finns risk att fogbitar lossar om man går åt för hårt.

Kan ni städa bakom/under kyl/frys/tvättpelare/ugn?

Ja om ni själva drar fram och återställer. 

Rengörs ugnen inuti och plåtar?

Ja, men inte emellan frontglaset. Vill ni ha glaset putsat bör detta vara demonterat på diskbänken och ni återställer själva.

Rengörs tvättmaskin och torktumlare?

Ja. Tvättmaskin: utvändigt och medel/skölj-facket. Torktumlare: utvändigt och dagfilter. Ej halvårsfiltret. Om det önskas städas bakom ska dessa dras fram och återställs av er. 

Vad ingår inte i städningen?

Balkong och förråd ingår inte i bostadsytan, meddela oss om ni vill ha detta städat.
Ingår ej: emellan fönster, emellan ugnsglas, persienner, vattenlås, inuti luftventiler, bakom kyl och frys och avfrostning av frysen.

Varför drar ni inte fram kyl o frys?

Stor skaderisk på köksgolvet då dom små hjulen under vitvarorna har en tendens att rosta fast.

Varför tar ni inte vattenlås?

Vattenlås är rörmokarens arbete, då vi ej har försäkring för vattenanslutningar. Gamla rör + packningar finns alltid en risk att vi inte får ihop installationen. Ifall detta skulle hända och vi måste ringa en en auktoriserad vvs är det oftast för strama tidscheman innan köparna flyttar in. Skulle läckage uppstå senare utan köparens vetskap kan det bli stora vattenskador till följd av ovan.

Varför tar ni inte persienner?

Solblekta persienner blir väldigt spröda och det finns stor risk att de skadas vid rengöringen.

Kan man lägga till rengöring av: vattenlås, persienner och emellan fönster, emellan ugnsglas, inuti luftventiler, bakom/under kyl o frys och avfrostning av frysen.

Nej, finns ej som tillval i våra tjänster.

Det finns möbler kvar i huset vid städtillfället, vad gäller då?

Då städar vi runt möblerna så gott det går.

Jag har ett speciellt golv som man bara kan använda ett visst medel på, hur löser vi detta på bästa sätt?

Mejla in detta till oss och ställ fram medlet synligt i bostaden, gärna med en kortare beskrivning, dosering etc.

Jag har ett fönster som lite krångligt att öppna. Det krävs ett speciellt öppningssätt, hur gör vi?

Mejla in detta till oss och informera hur man gör. Alternativt att du visar oss på plats eller att ni tar det själva. 

Hur gör vi med nyckeln innan städningen?

Lämnas in till oss i god tid innan städningen, men som senast en arbetsdag innan. Se fliken ”Kontakt” för besökstider och karta. Vi har inget nyckelinkast så det måste ske under våra dropintider.

Hur gör ni med min nyckel efter avslutad städning?

Bostadsrätt/äganderätt: 
Efter besiktningen lämnar vi nyckeln till mäklaren med kvittens. 

Hyresrätt:
Efter besiktningen lämnar vi nyckeln i brevinkastet med videosekvens. 

Kan jag enbart boka flyttstädning hos er?

Ja.

Har ni egna lampor med er på städdagen?

Ja.

Har ni egen städutrustning med er på städdagen?

Ja.

Vad ska jag fråga Skatteverket?

Vi hänvisar i första hand till Skatteverket.
Kontrollera:
Berörd städadress
Rutsaldo
Nyttjanderätten

Magasin

Vilken försäkring gäller när ni magasinerar mitt bohag?

Vår magasinsförsäkring gäller, er hemförsäkring läggs som vilande. Kontakta ert försäkringsbolag och uppge att godset befinner sig hos Flyttdax på JA Pripps Gata 2, 421 31 Västra Frölunda. Länsförsäkringar nr 20 50 882*12.

Har man tillgång till godset när det väl är magasinerat hos er?

Nej, godset är lastat i möbel träboxar som är upplyfta i tills dess att det levereras ut igen. Vi har ingen personförsäkring för annan än Flyttdax egna personal i vårt lager.

Hur lång tid tar det att lossa vårt gods på ert magasin och är det annan taxa?

Lossningen på vårt magasin speglas av lastningstiden ute hos dig. Taxan in till vårt magasin är den samma som flytt taxan när vi lastar ert bohag.

Kan man komma själv eller anlita en annan firma som hämtar / lämnar godset hos er?

Nej.

Vad kan man inte magasinera.

Livsmedel.
Batterier även inbyggda, powerbanks.
Föremål helt eller delvis av ädelmetall, äkta pärlor och ädelstenar.
Antikviteter, konstföremål och äkta mattor.
Ur avsedda att bäras.
Pälsar och pälsverk.
Tobak, vin och sprit.
Mobiltelefoner och annan mobil elektronisk kommunikations- eller navigationsutrustning.
Dator och programmedia. 
Lättantändliga vätskor,  tryckluftsbehållare, brandsläckare, matvaror?

Kommer mitt bohag blandas med andra kunders bohag?

Nej, alla våra kunder har alltid egna magasinsboxar och plombering (egen sjusiffrigt sigill).

Vi ska magasinera vårt bohag hos er i 10månader tills vårt nya hus byggs klart och vi har ett stort matsalsbord där skivan är 3,5m lång hur gör ni med skivan då?

Magasinsboxarnas invändigamått är: bred 2,2m x djup 2,2m x höjd 2,2m. Då kommer skivan inte rymmas i boxarna. Vi har ett specialförråd för endast sådana kollin eller liknande.

Ni ska hämta mitt bohag för tillfällig magasinering, behöver jag som kund förboka magasinsyta.

Nej, detta sköter vi helt automatiskt. När killarna börjar/slutför lastningen så meddelar dom lagret som lyfter ner antal möbelboxar.

Ni har mitt bohag på ert magasin, och jag får tillgång till min nybyggda lägenhet en måndag med en hisstid 07,00-10,00 hur gör vi då?

Ert bohag lastas på våra flyttfordon fredagen veckan innan. 

Kan ni hämta bohag inför styling?

Ja. Beroende på hur lång tillträdestiden blir kan man välja om godset skall tillbaka till samma adress eller stå kvar tills det är dags för ny adress.

Voucher

Kan min Voucher hämtas av någon annan?

Nej, Vouchern är personlig.

Min Vouchers datum har löpt ut, gäller den fortfarande?

Nej.

Jag har fått 2st Vouchers, kan jag lösa in båda?

Nej, 1st Voucher per hushåll.

Jag vill gärna lösa ut min Voucher hos er därefter sitta ner i lugn o ro och diskutera mitt flyttuppdrag då jag har nedsatt hörsel, hur gör jag nu?

Kontakta oss så bokar vi en personlig tid, då bokar vi upp hela mottagningen även pack-utbildningen kan erhållas samtidigt.

När vi besöker er, ska vi gå in via huvudentrén eller kan vi gå in via den stora grinden.

Alltid, utan undantag, via huvudentrén först. Det är förbjudet att gå in via grinden (klämrisk). 

Ekonomi

Hur betalar man?

Via faktura med 10 dagars betalningsvillkor. 

Kan man ångra sin bokning?

Nej, vi omfattas av DAL distansavtalslagen.
Distansavtalslagen. Konsumentverket

Vad ska vi fråga Skatteverket?

Vi hänvisar i första hand till Skatteverket.
Kontrollera:
Berörda flyttadresser
Rutsaldo
Nyttjanderätten

Emballage

När kan man hämta nya flyttkartonger och packpapper efter vi bokat flyttjänsten med er?

Omgående efter bokning, se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Mått 90st flyttkartonger: 90x98x72cm.

Går det att hämta i omgångar, jag bokat flytt med er?

Ja. Se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Ex 60st flyttkartongers mått är 90 x 98cm och 48cm högt.

Jag har bokat en tid hos er, kan jag ladda min bil under vårt möte?

Ja, det är skyltat utanför huvudentrén för kund elbil.

Går det att lämna i omgångar?

Ja. Se fliken ”Kontakt” för dropintider.

Vi ska få 100st flyttkartonger hemlevererade, hur mycket plats tar dom?

Golvyta som ca 4st mat kassar. 

Kan vi få leverans av emballaget hem till mig och när isåfall?

Ja, oftast inom 2arbetsdagar efter bokningen är klar eller enligt önskemål.

Kan jag skicka ett ombud för att hämta upp mitt emballage inför min kommande flytt med er?

Ja. Se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Ex 60st flyttkartongers mått är 90 x 98cm och 48cm högt.

Jag ska mejla in måtten på min kristallkrona och vilken tum min tv har. Ni ska tydligen ha med er specialemballage för detta på flyttdagen. Vad kostar detta och när behöver jag mejla detta till er?

Specialemballage ingår i flyttjänsten. Mejla in till oss nån vecka innan flyttdag.

Jag ska mejla in måtten på marmor/stenskiva. Ni ska tydligen ha med er specialemballage för detta på flyttdagen. Vad kostar detta och när behöver jag mejla detta till er?

Specialemballage ingår i flyttjänsten. Mejla in till oss nån vecka innan flyttdag.